Reisverslag: het zuiden van Sri Lanka

Op 6 juli was het zover. Mijn eerste echte reis buiten Europa, in mijn uppie. Voor mij best een ding om mijn veilige haventje zo thuis te laten. In het vliegtuig richting Koeweit bleek ik niet helemaal alleen op deze wereld want ik kwam een oude klasgenoot tegen van de middelbare school (die vervolgens de stoel naast mij toebedeeld kreeg in het volgende vliegtuig). What are the odds. Zo liep ik gedurende mijn reis nog veel bekenden uit Nederland tegen.

Ik las vandaag dat Lonely Planet Sri Lanka heeft uitgeroepen als dé bestemming voor 2019. Het land staat namelijk bovenaan in de ranglijst van populaire reisbestemmingen voor komend jaar. Dat verklaart waarom ik het gevoel had dat één van de vele toeristen te zijn (wat het ook gezellig maakt).

Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Sri Lanka ontmoette ik Szonja, in de eerste instantie een meisje die ik wat vaag kende via AIESEC, de organisatie waar we een vrijwilligersproject voor zouden doen. In Nederland hadden we afgesproken om het eerste weekend op trip te gaan naar de Zuid-kust om de tropische baai van Unawatuna te bewonderen (en zo geschiedde). We hadden elkaar nog nooit eerder gezien, maar al snel viel zij in de categorie zeer-geschikte-reisvriendin en zijn we zijn dan ook twee maanden samen gebleven.

Galla & Unawatuna

Onderweg ontmoetten we een Sri Lankaanse zakenman die een driver had. Hij was zo aardig om ons naar het busstation van Colombo te brengen. Mensen zijn in Sri Lanka over het algemeen welwillend om iets voor je te doen. Eenmaal in de governmentbus richting het zuiden maakte ik goed kennis met het verkeer in dit land. Alles rijdt vluchtig langs elkaar heen, er zijn geen rijstroken en dat gaat vaak net goed. In de bus crossden we al snel off-route door de rijstvelden en langs de kustlijn richting Galle. We dachten drie uurtjes in de bus te moeten zitten, dit bleek toch nét wat langer te duren. Zo bleek maar weer dat men geen haast heeft in dit land. Al vond ik dat heerlijk: lekker wegdromen met uitzicht op zee.

Disclaimer: als je een warme, overvolle bus te pakken hebt en je toevalligerwijs een volle blaas en lege maag hebt, dan zijn de busritten wat minder leuk.

Home 1: Hotel J

Na een reis van ongeveer 26 uur kwamen we ‘thuis’ in ons eerste luxe hotel, Hotel J. Het ligt 5 á 10 minuutjes lopen van het strand van Unawatuna. Ik had me geen betere plek kunnen wensen om de vakantie mee in te luiden: wat was het fancy (en voor relatief weinig). Als je een paar dagen comfort en privacy wilt tussen de drom-room stapelbedden, ga hierheen! Het zwembad van het hotel was echt een pronkstuk (check even de foto). Hier heb ik per ongeluk nog een duik in genomen bij het uitchecken, met m’n kleren nog aan. Anyway, wat was het een mooi plekkie. We hadden aapjes in de achtertuin, het bed was top en we hadden zelfs airco. Om maar te zwijgen over het eten. De innerlijke mens wordt hier in ieder geval niet vergeten. Een voorbeeld, deze jummy chocolade- en caramel pannenkoekjes. Ik ben sowieso groot fan van hotelontbijt 😉

Mijn verjaardag!

Ik had de beste verjaardag ooit want ik heb van maar liefst twee massages genoten die dag. Om de kater weg te spoelen namen we een Ayurveda massage. Op de terugweg bracht een tuktuk driver ons naar een lokale kruidentuin. Hier verbouwde de bevolking allerlei kruiden: van vanille, sandelhout tot aan aloe vera. Én verse tropische vruchten, zoals ananas. Na een rondleiding, kregen we ook nog een massage ‘omdat ze de bekendheid van de tuin wilden vergroten’.

Een Sri Lankaan in ons hotel stond er op om mijn verjaardag te vieren. Ondanks dat we elkaar nog maar een uur kenden. Zonder mijn weten had hij een taart, vuurwerk en wodka gekocht. Dit zag er ongeveer zo uit:

Die avond waren we met wat Duitse backpackers die we gedurende het weekend hadden ontmoet naar Camp Kush gegaan. Dit hostel bestaat veelal uit tipi-tentjes. Ik denk een hele vette plek om te slapen wanneer je in Unawatuna bent. Je slaapt namelijk middenin de jungle. Één van de backpackers was muzikant en had zijn gitaar meegenomen. Kortom, een perfect recept voor een mooie verjaardag: live-muziek, fijne mensen en we waren voorzien van Arrack: een mix van Sri Lankaanse whisky en rum.

Highlights

Tot slot nog wat highlights voor wanneer je in Unawatuna / Galle bent:

● Jungle beach: een privé baai vlakbij Galle waar je jezelf eerst door een jungle waant voor je hier terecht komt. Het was wel grappig want je rijdt eerst een stukje de bergen in, voor je te voet afdaalt naar het strand. Dit maakt de baai misschien wel extra mystiek.

● Galle Fort: Dit oude fort was ooit in het bezit van Nederland. In de 17e en de 18e eeuw veroverde Nederland het fort wegens handelsoverwegingen. Tegenwoordig behoort het fort tot het UNESCO Werelderfgoed. Je vindt er een Nederlandse kerk- en een oud ziekenhuis. We kwamen hier aan de praat met een oude man, hij was werkzaam in het bijbehorende museum. Je komt hier zelfs Delfts Blauw servies tegen. Hij deed me een beetje aan opa denken. Hij gaf aan graag te willen reizen en nieuwsgierig te zijn naar Europa. Ik liet hem wat foto’s zien van Utrecht, hij kende Nederland alleen van de kaart in het museum (waar de Dom ook op staat)!